← Fri frakt! →

← Fri frakt! →

← Einfache Rückgabe →

    Objekt har lagts till

    Få 20% rabatt!arrow_drop_up

    Användarvillkor

    Artikel 1 - Definitioner

    I dessa allmänna villkor gäller följande definitioner:

    ångerfrist: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;

    Konsument: den fysiska person, som inte agerar inom ramen för en närings- eller yrkesverksamhet, som ingår ett distansavtal med näringsidkaren;

    dag: kalenderdag;

    Varaktig transaktion: ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster, vars skyldighet att leverera och/eller köpa är spridd över en tidsperiod;

    varaktigt medium: varje instrument som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.

    Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen;

    Näringsidkare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder varor och/eller tjänster till konsumenter på distans;

    distansavtal: ett avtal enligt vilket, som en del av ett system som näringsidkaren organiserat för distansförsäljning av varor och/eller tjänster, endast ett eller flera medel för distanskommunikation används tills avtalet ingås;

    medel för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren behöver befinna sig i samma rum vid samma tidpunkt.

    Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för näringsidkaren.

    Artikel 2 - Entreprenörens identitet

    Företagets namn: WOWAG B.V.

    Handelskammarens nummer: 82757194

    Momsregistreringsnummer: NL862592926B01

    Artikel 3 - Tillämplighet

    Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande som görs av entreprenören och för varje distansavtal och beställning som ingås mellan entreprenören och konsumenten.

    Innan distansavtalet ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte rimligen är möjligt, skall konsumenten innan distansavtalet ingås upplysas om att de allmänna villkoren finns tillgängliga hos näringsidkaren och att de på begäran snarast möjligt skall sändas kostnadsfritt till konsumenten.

    Om distansavtalet ingås på elektronisk väg får texten till dessa allmänna villkor, utan hinder av föregående stycke, göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg innan distansavtalet ingås på ett sådant sätt att den lätt kan lagras av konsumenten på ett varaktigt medium. Om detta inte är rimligt möjligt skall det innan distansavtalet ingås anges var de allmänna villkoren kan konsulteras elektroniskt och att de kommer att sändas kostnadsfritt, elektroniskt eller på annat sätt, på konsumentens begäran.

    Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, skall punkterna 2 och 3 gälla i tillämpliga delar och, i händelse av motstridiga allmänna villkor, kan konsumenten alltid förlita sig på den bestämmelse som är mest gynnsam för honom.

    Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt helt eller delvis skulle vara ogiltiga eller utan verkan, ska återstoden av avtalet och dessa allmänna villkor fortsätta att gälla och bestämmelsen i fråga ska utan dröjsmål genom ömsesidig överenskommelse ersättas av en bestämmelse som så nära som möjligt motsvarar den ursprungliga bestämmelsens innebörd och syfte.

    Situationer som inte föreskrivs i dessa allmänna villkor ska bedömas "i andan" av dessa allmänna villkor.

    Eventuella oklarheter avseende tolkningen av eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra allmänna villkor ska tolkas "i enlighet med andemeningen" i dessa allmänna villkor.

    Artikel 4 - Erbjudandet

    Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor, skall detta uttryckligen anges i erbjudandet.

    Erbjudandet kan komma att ändras. Entreprenören har rätt att ändra och justera erbjudandet.

    Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en lämplig bedömning av erbjudandet. Om Entreprenören använder bilder ska dessa utgöra en rättvisande bild av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Uppenbara fel eller uppenbara misstag i erbjudandet binder inte entreprenören.

    Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte vara skäl för ersättning eller uppsägning av avtalet.

    Bilder av produkter är en sann representation av de produkter som erbjuds. Entreprenören kan inte garantera att de färger som visas exakt kommer att matcha de faktiska färgerna på produkterna.

    Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med godkännandet av erbjudandet. Detta gäller i synnerhet:

    Priset, exklusive tullklareringskostnader och importmoms. Dessa extra kostnader skall bäras av kunden och på dennes risk. Post- och/eller kurirtjänsten kommer att tillämpa den särskilda förordningen för post- och kurirtjänster med avseende på import. Denna ordning gäller när varorna importeras till destinationslandet inom EU, vilket är fallet här. Post- och/eller kurirtjänsten kommer att ta ut moms (tillsammans med eventuella tullavgifter) från mottagaren av varorna;

    eventuella fraktkostnader;

    Det sätt på vilket avtalet ingås och de handlingar som krävs för att ingå det;

    Huruvida ångerrätten gäller eller inte;

    Metoden för betalning, leverans och fullgörande av avtalet;

    Tidsfristen för att acceptera erbjudandet eller den period inom vilken näringsidkaren garanterar priset;

    Storleken på avgiften för distanskommunikation, om kostnaden för att använda medel för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den vanliga grundavgiften för det använda kommunikationsmedlet;

    Huruvida avtalet arkiveras efter det att det ingåtts och, om så är fallet, på vilket sätt konsumenten kan få tillgång till det;

    Det sätt på vilket konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och, om så önskas, korrigera den information som han lämnat enligt avtalet;

    Eventuella andra språk än nederländska på vilka avtalet kan ingås;

    De uppförandekoder som näringsidkaren omfattas av och det sätt på vilket konsumenten kan ta del av dessa uppförandekoder på elektronisk väg.

    Distansavtalets minimilängd om det rör sig om ett tidsbestämt avtal.

    Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, typ av material.

    Artikel 5 - Avtalet

    Om inte annat följer av bestämmelserna i punkt 4 ska avtalet ingås vid den tidpunkt då konsumenten godtar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges i det.

    Om konsumenten har godtagit anbudet på elektronisk väg, ska näringsidkaren utan dröjsmål bekräfta mottagandet av godtagandet av anbudet på elektronisk väg. Så länge näringsidkaren inte har bekräftat mottagandet av detta godkännande får konsumenten häva avtalet.

    Om avtalet ingås på elektronisk väg ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda elektronisk dataöverföring och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.

    Näringsidkaren får - inom den rättsliga ramen - inhämta information om huruvida konsumenten kan fullgöra sina betalningsskyldigheter och om alla de fakta och faktorer som är viktiga för att distansavtalet ska kunna ingås på ett ansvarsfullt sätt. Om näringsidkaren på grundval av denna undersökning har giltiga skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att avslå en beställning eller en ansökan eller att göra utförandet beroende av särskilda villkor, med angivande av skäl.

    Näringsidkaren ska förse konsumenten med följande information om produkten eller tjänsten skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på ett varaktigt medium:

    1. Besöksadressen till näringsidkarens verksamhetsställe dit konsumenten kan rikta klagomål;
    2. Villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utöva sin ångerrätt eller, i tillämpliga fall, tydlig information om att han eller hon är undantagen från ångerrätten;
    3. Information om garantier och befintlig kundservice;
    4. De uppgifter som avses i artikel 4.3 i dessa villkor, såvida inte näringsidkaren redan har meddelat konsumenten dessa uppgifter innan avtalet fullgörs;
    5. Villkoren för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är tillsvidare.

    Vid en tidsbegränsad transaktion skall bestämmelsen i föregående stycke endast tillämpas på den första leveransen.

    Varje avtal ingås på det villkoret att de berörda produkterna finns tillgängliga i tillräcklig omfattning.

    Artikel 6 - Ångerrätt

    Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att häva avtalet inom 14 dagar utan att ange något skäl. Denna avkylningsperiod börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en representant som i förväg utsetts av konsumenten och meddelats entreprenören.

    Under avkylningsperioden kommer konsumenten att hantera produkten och dess förpackning med försiktighet. Han kommer att packa upp eller använda produkten endast i den utsträckning som är nödvändig för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt ska han återlämna produkten till näringsidkaren med alla medföljande tillbehör och - om möjligt - i sitt ursprungliga skick och förpackning, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som näringsidkaren lämnat.

    Om konsumenten vill utöva sin ångerrätt måste han meddela näringsidkaren inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten bör göra detta i form av ett skriftligt meddelande/mejl. Efter att konsumenten meddelat att han/hon vill utnyttja sin ångerrätt måste han/hon returnera varan inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna returnerades i tid, t.ex. genom ett avsändningsbevis.

    Om konsumenten efter utgången av de perioder som avses i punkterna 2 och 3 inte har uttryckt sin avsikt att utöva sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till näringsidkaren, är köpet ett faktum.

    Artikel 7 - Kostnader i händelse av ångerrätt

    Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska han eller hon stå för kostnaderna för att returnera varorna.

    Om konsumenten har betalat ett belopp ska näringsidkaren återbetala detta belopp så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter det att ångerrätten utövats. Förutsättningen för detta är att varorna redan har mottagits av näringsidkaren eller att avgörande bevis för fullständig retur kan uppvisas.

    Artikel 8 - Uteslutande av ångerrätt

    Näringsidkaren får utesluta konsumentens ångerrätt för de produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Uteslutandet av ångerrätten gäller endast om näringsidkaren tydligt har angett detta i erbjudandet, åtminstone i god tid innan avtalet ingås.

    Uteslutande av ångerrätten är endast möjligt för produkter

    1. som har tillverkats av näringsidkaren enligt konsumentens specifikationer;
    2. som tydligt är av personlig karaktär
    3. som inte kan returneras på grund av sin beskaffenhet, eller
    4. som förstörs snabbt eller åldras;
    5. vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som ligger utanför näringsidkarens kontroll;
    6. För enskilda tidningar och tidskrifter;
    7. För ljud- och videoinspelningar och datorprogram där konsumenten har brutit förseglingen.
    8. För hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.

    Uteslutandet av ångerrätten är endast möjligt när det gäller tjänster

    1. som rör boende, transport, restauranger eller fritidsaktiviteter och som ska tillhandahållas en viss dag eller under en viss tidsperiod
    2. vars tillhandahållande har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;
    3. när det gäller vadslagning och lotterier.


    Artikel 9 - Priset

    Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, utom i fall av prisändringar på grund av ändringar i momssatser.

    Med avvikelse från föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som entreprenören inte har kontroll över, till rörliga priser. Detta samband med fluktuationer och det faktum att de angivna priserna är vägledande priser ska nämnas i erbjudandet.

    Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de följer av lagbestämmelser eller bestämmelser.

    Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har fastställt dem och:

    1. de härrör från lagstadgade bestämmelser eller förordningar; eller
    2. konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag då prishöjningen träder i kraft.

    Enligt artikel 5.1 i mervärdesskattelagen från 1968 är platsen för tillhandahållandet i det land där transporten påbörjas. I det aktuella fallet sker denna leverans utanför EU. Därefter kommer post- eller kurirföretaget att ta ut importmoms eller förtullningsavgifter från kunden. Följaktligen kommer ingen moms att debiteras av näringsidkaren.

    Alla priser är med reservation för tryckfel. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av tryck- och sättningsfel. I händelse av tryckfel ska företaget inte vara skyldigt att leverera produkten till fel pris.

    Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti

    Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på lämplighet och/eller användbarhet och de lagstadgade bestämmelser och/eller officiella föreskrifter som gäller vid tidpunkten för avtalets ingående. Om så avtalats garanterar näringsidkaren också att produkten är lämplig för annat än normal användning.

    En garanti som ges av näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte eventuella lagstadgade rättigheter och anspråk som konsumenten kan ha gentemot näringsidkaren enligt avtalet.

    Defekta eller felaktigt levererade produkter ska skriftligen rapporteras till näringsidkaren inom 14 dagar efter leveransen. Produkterna ska returneras i originalförpackning och i nyskick.

    Entreprenörens garantitid är densamma som fabrikens garantitid. Entreprenören är dock aldrig ansvarig för produkternas slutliga lämplighet för varje enskild tillämpning av konsumenten, eller för några råd angående användning eller tillämpning av produkterna.

    Garantin gäller inte om:

    konsumenten själv har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller har låtit reparera och/eller modifiera dem av tredje part;

    de levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt behandlats vårdslöst eller i strid med entreprenörens anvisningar och/eller anvisningarna på förpackningen;

    felaktigheten helt eller delvis beror på föreskrifter som staten har utfärdat eller kommer att utfärda med avseende på typ eller kvalitet på de material som används.

    Artikel 11 - Leverans och utförande

    Företaget tar emot och utför beställningar av produkter med största omsorg.

    Leveransplatsen är den adress som konsumenten har meddelat företaget.

    Med beaktande av bestämmelserna i artikel 4 i dessa allmänna villkor ska företaget utföra accepterade beställningar skyndsamt och senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har samtyckt till en längre leveransperiod. Om leveransen försenas eller om en beställning inte kan utföras eller endast kan utföras delvis, kommer konsumenten att informeras om detta senast 30 dagar efter beställningen. I detta fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnader och utan att kräva någon ersättning.

    I händelse av upplösning i enlighet med föregående stycke ska entreprenören återbetala det belopp som konsumenten betalat så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter upplösningen.

    Om leveransen av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer entreprenören att sträva efter att leverera en ersättningsartikel. Senast vid leveransen kommer det att anges tydligt och förståeligt att en ersättningsartikel kommer att levereras. Ångerrätten kan inte uteslutas i fråga om ersättningsartiklar. Kostnaderna för returförsändelsen skall bäras av entreprenören.

    Risken för skador på och / eller förlust av produkter ligger hos entreprenören fram till överlämnandet till konsumenten eller en tidigare utsedd representant som gjorts känd för entreprenören, såvida inte annat uttryckligen överenskommits.

    Artikel 12 - Termverksamhet: varaktighet, uppsägning och förnyelse

    Uppsägning

    Konsumenten får när som helst säga upp ett avtal med obestämd löptid som ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för tillämpliga uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.

    Konsumenten får säga upp ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tillhandahållande av tjänster när som helst i slutet av den tidsbegränsade perioden, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.

    Konsumenten får säga upp de avtal som avses i föregående stycken:

    säga upp det när som helst och inte vara begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period

    säga upp avtalet åtminstone på samma sätt som han eller hon ingick det

    alltid säga upp dem med samma uppsägningstid som näringsidkaren har fastställt för sig själv.

    Förlängning

    Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster får inte underförstått förlängas eller förnyas för en viss period.

    Utan hinder av föregående stycke får ett tidsbegränsat avtal som avser regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter genom tyst medgivande förnyas för en bestämd tid som inte överstiger tre månader om konsumenten kan säga upp det förnyade avtalet vid utgången av förnyelseperioden med högst en månads uppsägningstid.

    Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av varor eller tjänster får förnyas genom tyst medgivande på obestämd tid endast om konsumenten kan säga upp det när som helst med högst en månads uppsägningstid, vilken inte får överstiga tre månader, om avtalet avser regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter, men inte månadsvis.

    Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter som en del av ett introduktionsabonnemang (prov- eller introduktionsabonnemang) skall inte fortsätta underförstått och skall automatiskt upphöra när prov- eller introduktionsperioden löper ut.

    Varaktighet

    Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter utgången av ett år med högst en månads uppsägningstid, såvida inte uppsägning före utgången av den avtalade löptiden inte är möjlig med hänsyn till rimlighet och skälighet.

    Artikel 13 - Betalning

    Om inte annat avtalats skall de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter det att den ångerfrist som avses i artikel 6.1 har löpt ut. När det gäller ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period efter det att konsumenten har fått bekräftelse på avtalet.

    Konsumenten är skyldig att omedelbart underrätta entreprenören om eventuella felaktigheter i de betalningsuppgifter som lämnats eller nämnts.

    I händelse av att konsumenten inte betalar har entreprenören rätt, med förbehåll för lagliga begränsningar, att debitera de rimliga kostnader som meddelats konsumenten i förväg.

    Artikel 14 - Klagomålsförfarande

    Klagomål om fullgörandet av avtalet måste lämnas till näringsidkaren inom 7 dagar efter det att konsumenten upptäckte bristerna, fullständigt och tydligt beskrivna.

    Klagomål som lämnas till näringsidkaren kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från dagen för mottagandet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre handläggningstid ska näringsidkaren svara inom 14-dagarsperioden med en bekräftelse på mottagandet och en uppgift om när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.

    Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarandet.

    Ett klagomål upphäver inte näringsidkarens skyldigheter, såvida inte näringsidkaren skriftligen anger något annat.

    Om ett klagomål anses vara motiverat av entreprenören kommer entreprenören, efter eget gottfinnande, antingen att ersätta eller reparera de levererade produkterna kostnadsfritt.

    Artikel 15 - Spår

    Endast nederländsk lag är tillämplig på avtal mellan entreprenören och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller för. Även om konsumenten är bosatt utomlands.

    Artikel 16 - CESOP

    På grund av de åtgärder som införs och skärps från och med 2024 avseende "Amendment to the Turnover Tax Act 1968 (Payment Service Providers Directive Implementation Act)" och därmed genomförandet av Central Electronic System of Payment Information (CESOP), får betaltjänstleverantörer registrera uppgifter i det europeiska CESOP-systemet.